mandag den 9. maj 2016

Opgave 6. -Praksisafprøvning 2. del

De seneste ugers arbejde med natur, miljø og udefag har givet mig masser af ideer til at inddrage og bruge naturen i min praksis.

Inspireret af udelivet, at lave mad på bål og hente spiseligt fra den "vilde" natur.

Det vil jeg afprøve i min praksis, og det vil blive emnerne til 1. og 2. praksisforløb.

Den optimale version af praksisforløbene vil være, at lave et forløb over flere timer, hvor vi vil kunne benytte det store bålsted som findes på Lunden, undersøge og finde spiselige planter i naturen omkring os, forberede og tilberede bålmaden sammen, helst ude og over bål.

Men der er så mange begrænsninger i min praksis, som beboersammensætningen er lige pt. og tidsmæssigt er det af samme grund en kæmpe udfordring.
Men jeg forsøger at se muligheder og ikke begrænsninger, hvorfor praksisforløbene vil blive tilpasset den nuværende beboergruppe. Og om måske bare 3 måneder, vil det jeg kalder den "optimale version" måske være mulig at udføre i samme afdeling i praksis.

Jeg har benyttes SMITTE modellen som redskab, til hjælp mig med at konkretisere og afdække, hvad det er jeg vil opnå med aktiviteterne, hvordan aktiviteterne forløber, evaluere, og evt. ændre forløbene.



 
 
 
 
 
 
 
 

Emner:  Mad over bål / Mad med ingredienser fra naturen..

Mål: At forsøge at lave et forløb, hvor alle beboerne får mulighed for at deltage og om muligt bidrage til projektet, i det omfang de hver især kan.

Tegn på læring : I og under forløbet vil jeg iagttage om ”læringsrummet” naturen gør en forskel for træningen. Om det gør en forskel for beboerne, at opgaven giver mening, har et bestemt mål. Oplever jeg at beboerne har en større interesse, forståelse for træningen, ikke mindst større arousal. 
 
Pædagogiske didaktiske tilgange:

Det bliver en blanding, især inspireret af:

Antonnovsky – Begribelighed, mening, håndterbarhed.

Rummet, den 3.pædagog (Reggio Emilia-tanken).

John Dewey - Learning by doing.

Robert Putnam – Social kapital

Vygotsky – nærmeste udviklingszone.
 
 

Foto

Jeg har valgt at dække ansigterne på de fotografier, hvorpå beboerne kan genkendes. Og undlade at bede om tilladelse til at bruge fotografierne offentligt.
Begrundelse: En del vil sandsynligvis ikke have noget imod det, men det er et lidt følsomt områdesikkert. Beboerne er som regel ikke umyndiggjorte (i hvert fald ikke i den første fase her i Rehabiliteringsafdelingen), men jeg bør involvere deres nærmeste pårørende, og det er måske et meget følsomt område for de pårørende, da de pårørende oftest er i en krisesituation og jeg synes ikke, at de skal forholde sig til den slags spørgsmål for min skyld (når det drejer sig om mit studieprojekt). 
                                                           
 
 
 
mind-map over praksisforløbene                                                                                       
                                                                        
 
                                                                       
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar