mandag den 16. maj 2016

Opgave 5 - praksisafprøvning 1 - Mad over bål - 4.

Gennemgang af praksisforløbet vha. SMITTE modelens sidste del.


Evaluering (nåede jeg mine mål - hvorfor/hvorfor ikke):


Snobrødspinde med Jens var en god måde at inddrage Jens på. Han ønsker som regel ikke at deltage heller ikke i arrangementer, men han sagde overraskende "ja" til at hjælpe mig med snobrødspindene.
At inddrage ham, så han føler at han kan bidrage med sin viden, tror jeg var årsagen til succesen. Og så har vi i det hele taget nogle gode snakke.

Købe bålfad med Signe var en aktivitet, som sige er noget for Signe. - Hun vil gerne deltage i den slags "normale" aktiviteter. - Under køreturen fortæller hun lidt om hvordan hun føler dagligdagen er i afdelingen er for hende. Hun føler at hun er "for god" til at være der ift. de øvrige beboere. At der ikke er nogen hun kan have noget tilfælles med, ham hun havde lidt tilfælles med er flyttet.
Og at det er os medarbejdere hun føler at have noget fælles med. - endeligt fik Signe fik givet udtryk for de sociale problemer hun har i afdelingen i øjeblikket.  

Hente brænde med Bent blev en succes. Bents arousal/vågenhed var usædvanlig god. - Og hans ansigtsudtryk var under hele forløbet meget sigende. Bent kan ikke udtrykke sig og har heller ikke nogen mimik som så. Dog anes af og til et lille smil i den ene mundvige og det så jeg flere gange i aktivitetsforløbet, især under Bent og pedellens "mandesnak". Og se Bent spærre øjnene vildt op mange gange under aktiviteten, var en fornøjelse at se.



Skød jeg for højt mht. det endelige mål - Bålaftenen ?

Det mener jeg som så egentligt ikke, vi skal nok få glæde at bålfadet flere gange i løbet af sommeren. Og det lykkedes også for mine kollegaer en dejlig sommeraften i maj, en dag hvor jeg havde været i dagvagt, at arrangere ro og hygge omkring bålet.

Men måske er det i overkanten, at der skal laves bålmad også, og nå at inddrage beboerne i de aktiviteter (som også var med i min plan mht. praksisafprøvningen) . Men det kommer an på den situationen i nuet, måske er der resurser til det også, måske ikke.




Tiltag (hvilke tiltag/igangsættelser skal igangsættes for at nå målet ?)


TID for pokker, mere tid !

Der skal arbejdes en til en, for at støtte beboerne enkeltvis i de forskellige aktiviteter.

At have mulighed for at dele opgaverne mellem kollegaerne, så vi er flere til at støtte op omkring et arrangement som dette. 

At erkende, at man i mit pædagogiske arbejde, som beboersammensætningen og vilkårene er i øjeblikket, måske ikke kan gennemføre et sådant arrangement fuldt ud.

Nu var opgaven her bundet til den "virkelige natur". - Men det har jeg ikke kunnet nå alle beboerne med, og det kommer an på den enkelte beboers natursyn.
Som f,eks. afdelingens beboer Ellen, som har boet i sit kolonihavehus i mange år. Og skal der arbejdes med noget med emne natur hos Ellen, så har hun meldt ud, at hun gerne vil ud til en planteskole og købe planter ind og være med til at gøre atriumgården mere hyggelig med planter osv.
Naturen og skoven, er iflg. Ellen, stedet man kører sin kørestol over til når der skal ryges en cigaret !

Havde jeg valgt at udføre praksisafprøvningen i Lundens aktivitet dags- og aktivitetsafdeling (aktivitets- og samværstilbud til hjemmeboende senhjerneskadede) havde mulighederne været helt anderledes positive.

(her er jeg ikke ansat, men det kunne have været en mulighed).

I den afdeling ville jeg med faget natur- miljø og udefag, have en fantastisk "rygsæk" med mig, fyldt med gode ideer til aktiviteter og andet i og med naturen. - Så faget er meget relevant og brugbart indenfor mit praksisfelt, som kan variere en del.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar