tirsdag den 24. maj 2016

(En ny) praksisafprøvning med inddragelse af dyreholdsprojektet ( Haletudser)

Praksisafprøvning med dyrehold.


Med afsæt i mit dyreholdsprojekt (haletudser), vil jeg arbejde videre med haletudserne i en praksisafprøvning.

Jeg har tidligere haft akvariet med haletudser med på arbejde, dog uden at de har vakt særlig stor interesse, men forsøger igen, nu hvor haletudserne har udviklet sig og er blevet meget større.

Praksisafprøvningen er denne gang målrettet en bestemt af vores beboere, Jesper. - En ung mand, med nyligt erhvervet hjerneskade, som har givet ham mange forskellige problematikker. Han er desværre også ramt en del rent somatisk, så er ofte sengeliggende, hospitalsindlagt on/off mm.
Inden hjerneskaden har han også været plaget af psykiske problemetikker, hvor bl.a. ADHD indgår.

Mål:


Nogle af Jespers problematikker er:  Lav arousal - Bliver hurtigt meget fysisk urolig. - Har svært ved at koncentrere sig - Svær at motivere, og finde noget har hans interesse og som kan fastholde interessen noget tid (udover at lade sig underholde af TV udsendelser, Ipad brug til at se funni-video'er o.lign.) - Ansigtsudtrykket er mimikfattigt - Han har impressiv og ekspressiv (nedsat evne til at anvende sproget) - Han udtrættes meget hurrigt og der er indlagt mange pauser i hans hverdag.

Målet er at skabe interesse(r) for Jesper, med naturen i fokus.- Et rum
Hjælpe med at flytte fokus fra sygdommen og skabe livskvalitet ud fra Antonovsky's tanke om Salutogenese.

Via naturen skabe et rum/miljø, hvor han kan koncentrere sig, finde ro. Og motivation og interesse. Og ikke mindst glæde.

Vi ved fra gåture i naturen omkring Lunden, at der er en anden behagelig form for ro over Jesper (Jesper er kørestolsbruger).

Bl.a.inspireret af:
-Forskning i natur og udeliv i pædagogisk arbejde (grundbogen: natur og udeliv) og specifikt "Omgivelsernes betydning for det gode liv" (s.236 - 241) ift. denne praksisafprøvning.
-Sundhedsfremme i hverdagen (en bog af bl.a. Kjeld Fredens)
-Mennesket i hjernen (en bog af Kjeld Fredens)
-Friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse (fra handicapidrættens videnscenter), om "naturvejledning for brugere af psykiatrien" s.139.



Pædagogisk/didaktisk tilgang: 

I praksisafprøvninger her arbejder vi  "en til en", Jesper har svært ved at fungere i større forsamlinger, sociale sammenhænge.

Forløbet skal foregå i rolige og uforstyrrede omgivelser.
Læringsmiljøet materialer: Haletudser, bøger, andre materialer, skal være fremme og lige ligetil, materialer mm. skal være parat, således at Jesper også fornemmer uro, bliver afledt af andet. Således at både Jesper og jeg kan holde 100 pct. fokus.


Tegn:







Jesper sidder stille og roligt og iagttager haletudserne i akvariet, og følger deres bevægelser. Han banker let på ydersiden af akvariet og det sætter i gang i haletudsernes bevægelser.

Vi tog akvariet ind i køkkenet (grundet ropoxbordet som kan indstilles i højden ift. Jespers kørestol mm.)
 














Jeg hjalp med at få en af haletudserne over i en lille beholder, så den bedre kunne studeres.

Jesper sidder koncentreret og studerer haletudsen.

Det er meget vigtigt for ham, at haletudsen kommer over i akvariet igen. Smiler og nikker som svar på spørgsmålet, om han er en sand dyreven.













Vi studerer en af haletudserne sammen og observerer:

-at haletudserne nu ca. 4 cm lange.
Kroppen har fået en bred form, man kan få en ide om, at kroppen er ved at omdanne sig til "frø-figur".

.















Øjnene anes. der er forhøjninger hvor de sidder.

Og bag kroppen, ved halens begyndelse anes, at haletudsen er ved at udvikle de kommende bagben.

















Jeg viser efterfølgende Jesper en af bøgerne med frøer og padder. Han bladrer selvstændigt i bogen og kigger.
På opfordring og med lidt støtte finder han på en af siderne en frø med de forskellige forstadier af haletudseperioden. Og Jesper peger på det stadie han mener, at haletudserne er på nu !












Evaluering.  

Praksisforløbet har alt i alt været en meget positiv oplevelse, både for Jesper og personalet.
Jesper er interesseret, kan holde holde fokus i nogen tid. Han er meget deltagende. Virker rolig og tilpas. Vi kommunikerer, han smiler og nikker ofte på spørgsmål, har en god  forståelse for hvad vi her arbejder med.

Vi tog en del billeder af Jesper med hans Ipad. Og på Ipad'en blev der filmet en sjov oplevelse, hvor Jesper vil hælde haletudsen tilbage i akvariet, men den lander på bordet, hvor vi ved fælles hjælp (i panik, med grinen og pjanken), fik styr på den uregerlige haletudse og fik den op til sine artfæller i akvariet igen.

Og hans arousals niveau og reaktionsevner blev overraskende hurtige, da haletudssen skulle fanges på bordet og tilbage i akvariet.

Billederne og videoen kan Jesper kunnet bruge til at vise familie, personale og andre hvad han har foretaget sig. - Og jeg skal love for, at materialet (billeder og video'en) er noget han har været begejstret for. Det er allerede blevet vist mange gange (det er ikke altid han finder interesse i det materiale af ham, som vi fotograferer/optager).

Evaluering fortsat (ekstra til positiv-listen):

Jeg fortalte i søndags beboerne under aftensmaden, at jeg ville tage haletudserne med hjem, og at de efter eksamen skulle tilbage i det vandløb de kom fra. - Og pludseligt blev haletudserne samtaleemne. Det viste sig, at et par af beboerne egentligt syntes det var hyggeligt at kigge til haletudserne i akvariet når de gik/kørte forbi dem ude på gangen (jeg har placeret dem i afdelingens atriumgården, så de kan betragtes indefra også). - Enkelte havde nogen kendskab til haletudser fra tidligere i deres liv. (natursyn, grundbogen + signifikante livserfaringer, grundbogen).

Haletudserne har nu pludseligt fået flere af beboernes interesse. - Jeg er blevet bedt om, at lade haletudserne blive i afdelingen lidt endnu, og jeg har fået lov at "låne" haletudserne til eksamen på fredag.
Et par af beboerne har spurgt, om ikke de kan komme med, når jeg skal sætte haletudserne tilbage i naturen igen. - Og selvfølgeligt skal de da med :-)

Jeg mener, at praksisafprøvningens mål set i en større sammenhæng, må positivt svar på, at det er lykkedes at flytte fokus fra det patogene til Antonnnovskys teori om, hvad der udvikler sundhed (Salutogenese) med inddragelse af Naturen.
Inspiration til at arbejde videre med inddragelse af naturen i det pædagogiske arbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar