Pædagogiske og didaktiske overvejelser & reflektioner over mine 4 aktiviteter og at bruge naturen som aktivitet generelt.
Aktiviteten med kartoffel- og faldfælde
Her "mærker jeg" lidt efter på mig selv.Jeg tror unægtelig at denne aktivitet ville have været langt sjovere at udføre og arbejde med sammen med børn og opleve deres forhåbentlige nysgerrighed og forundring og interesse.
Jeg må indrømme, at jeg ikke har fundet aktiviteten så fantastisk spændene, det spændene blev vakt af studie-arbejdet omkring min biotop.
I min praksis (voksne sen-hjerneskade), kunne jeg nok frygte, at borgeren måske føler, at jeg "ser ned" på vedkommende, ved at tage en aktivitet, man i borgerens verden måske arbejder med som barn eller med børn, ligesom jeg selv har følt under aktiviteten. - beboerne jeg arbejder med har jo levet et "normalt" liv inden deres hjernetraume.
Undersøge og finde spiselige planter i naturen
Et par enkelte af vores nuværende beboere mener jeg kunne inddrages i at finde/hente spiselige ting fra naturen og deltage i at forberede det i maden.En stor del af vores nuværende beboere kan endnu ikke spise (sonde-ernæres), enkelte kommer desværre nok heller aldrig til det.
Men det er en omskiftelig afdeling, det kan se helt anderledes ud om bare 1/2 år.
Heldigvis laver vi selv maden i vores afdeling, og i det omfang det kan lade sig gøre, inddrages beboerne. - Selvom man ikke kan spise, kan man modtage duft-stimuli.
Mener bestemt det kunne være en aktivitet jeg kunne bruge i min praksis.
Finde planter i naturen
Og lave buketter af årstidens planter/blomster fundet i grøftekanten, skoven eller lign. er hos mange en aktivitet, som er i høj kurs.At følge med i naturens og årstidernes gang, sanse: mærke, se, lugte. Også et dejligt fokus og samtaleemne under en gåtur ude i naturen.
Fuglestemmer
Ny ide, vi lytter vel alle til fuglene, især efter vinterhalvåret, hvor vi vækkes af fuglenes sang.At aktiviteten udviklede sig via mulighederne på Myrthuegård, har givet mig ny inspiration mht. udflugtsmål med beboerne. - Jeg er helt sikker på, at Myrthuegårds muligheder i det hele taget kunne tiltrække en del af vores beboere. Og pulten med at identificere fuglestemmer bestemt også.
Mål og udbytte
At kunne bidrage til, at beboerne fik nogle gode naturoplevelser.Bryde hverdagen.
Interesse for naturen.
Være med til at skabe.
Vække interesse.
Medansvar.
Deltage.
Sanseoplevelser.
Samspil med naturen.
Mærke naturen.
Vække forundring.
Motivation
Socialt samvær.
Et fælles 3. .
Jeg interesserer mig en del for læringsmiljøer, og mener at naturen er et oplagt læringsrum og vi har alle muligheder med Rehabiliteringscenter Lunden's fantastiske beliggenhed, med skov og mark, som er fremkommeligt også i kørestol, og med det hele lige uden for døren.
Vores opgave er også at skabe aktiviteter til den bestemte målgruppe, eller til den enkelte boger/beboer (som det vil være indenfor min praksis.)
De fleste af vores borgere nyder at gå ture ude i naturen, og vi er flittige til det. Næsten uanset hvor urolig en beboer kan være, så får de en anden ro når de kommer ud i naturen.
Jeg tænker her på interviewet med Keld Fredens, vedrørende bogen "det sidste barn i skoven".
Keld Fredens udtrykker hvilken effekt skoven har på store som små:
at naturen kalder på en, taler til en. - Så man skal ikke have styr på alting (vigtigt i en tid som hjerneskadet også, hvor der er "rod" på mange af hjernens hylder og den skadede hele tiden er på, for at forsøge prøve at finde "styr" på tingene igen.
Skoven giver åndelige oplevelser. Man kommer i en mental tilstand hvor man glemmer sig selv. Får fokus udad i stedet. - Skoven gir' en indre ro.
Hvis der dog bare var mere tid til at afprøve og arbejde meget mere med den slags i praksis !
Ingen kommentarer:
Send en kommentar